Assets
Monitoring dynamische beweging brugconstructie
Infraspeed Maintenance
Sinds begin 2024 is gebleken dat diverse bruggen op de Hogesnelheidslijn scheuren vertonen. Een verschijnsel dat mogelijk te wijten is aan constructiefouten tijdens de bouw. Op korte termijn is de maximale snelheid verlaagd, zodat geen verdere schade kan ontstaan. Niet alleen wordt hard gewerkt aan het herstel van de kunstwerken, maar ook wordt er onderzocht wat het gedrag is van de kunstwerken tijdens een treinpassage. Met behulp van deze data kunnen we in de toekomst beter zien of er mogelijk bij andere kunstwerken iets mis dreigt te gaan.
Rail 1435 heeft in samenwerking met Infraspeed Maintenance en Prorail de sensoren van Rail 1435 doorontwikkeld, zodat autonoom het dynamisch gedrag van de kunstwerken kan worden gemeten. Naast de beweging van het kunstwerk tijdens een treinpassage, meten we ook de vervorming van de spoorconstructie en de fysieke locatie van het brugdek. Met behulp van deze data kunnen we degeneratie patronen herkennen, welke we vervolgens kunnen vertalen naar onderhoudsadviezen. Met behulp van deze meetdata kunnen we tijdig onderhoud zien aankomen, kunnen we weer veilig de snelheid omhoog brengen en verminderen we vertragingen op de HSL.